V letech 2013 a 2014 jsme připravili celkem 6 projektových žádostí za více jak 10,5 mil. Kč pro vybudování přírodních zahrad při MŠ v obcích a městech Zlínského kraje.

Návrh budoucího jezírka v přírodní zahradě při MŠ v Uherském Brodu, autorka: ing. arch. Dana Václavíková

Návrh budoucího jezírka v přírodní zahradě při MŠ v Uherském Brodu, autorka: ing. arch. Dana Václavíková

Projekty byly předloženy v rámci výzev MŽP k podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci OPŽP, prioritní osy 7, oblast podpory 7.1. Jen za rok 2013 byly všechny projekty úspěšně schváleny k financování, na výsledek roku 2014 zatím čekáme.

Projekty jsme připravily pro následující obce a města:

  • Hvozdná
  • Zubří
  • Uherský Brod (2 MŠ)
  • Strání
  • Hrobice

Záměrem předkládaných projektů je vybudování přírodní zahrady při mateřské škole, která přiblíží dětem přírodní prostředí a vytvoří základní podmínky pro získávání dovedností a znalostí o zákonitostech biosféry, o vztazích člověka a prostředí, nabídne zapojení do činnostních, badatelských a interaktivních metod. Poskytne dětem místo pro rozvoj pohybových, koordinačních a rovnovážných dovedností, místo pro volnou hru dětí, která je nezbytná pro jejich celostní rozvoj. Chceme vytvořit místo, které pomůže obnovit vytrácející se vztah dětí k přírodě, ke krajině i k místu, kde žijí. Přírodní zahrada, bude jako významný prostředek napomáhat k naplnění výchovně vzdělávacích záměrů MŠ.

Cílem všech projektů je především:

  1. vybudovat místo, které co nejvěrněji kopíruje přírodní podmínky a bude děti vybízet k objevování a experimentování;
  2. prostřednictvím herních, badatelských a jiných výukových metod, získávat poznatky o přírodě a vytvářet si základní představy o EV;
  3. nabídnout příležitost a zážitek z vlastnoručně vypěstovaného jedlého produktu a tím prakticky seznámit s životními potřebami rostlin;
  4. ověřit si na školní zahradě osvojené znalosti a souvislosti v praxi;
  5. vytvořit podmínky pro realizaci výchovně vzdělávacích činností v přírodním prostředí;
  6. nabídnout dětem dostatek zrakových, sluchových, hmatových i čichových podnětů, se kterými se v umělém domácím i školním prostředí tak často nesetkají;
  7. ukázat rodičům význam přímého kontaktu s přírodou i náměty, jak trávit s dětmi volné chvíle;
  8. vytvořit místo setkávání i realizace různých vzdělávacích i kulturních programů.

Na přípravě projektů spolupracujeme s osvědčenými zahradními architekty, kteří mají zkušenost s budováním zahrad v přírodním stylu u mateřských škol či základních škol.