Výukové programy pro MŠ, ZŠ a SŠ. Po dohodě lze upravit i jako projektový den.

Učíme se venku s Lískou


Přiblížíme dětem svět přírody prostřednictvím rozmanitých činností, zkoumání, tvoření a prožitku. Zaměříme se na místo, kde žijeme, přírodu a životní podmínky, život dříve a dnes, ohleduplné chování k přírodě a ochranu přírody. Podpoříme rozvoj matematické a čtenářské pre/gramotnosti

Témata: v návaznosti na roční období: živá zahrada – ptáci, bezobratlí, hmyz, jarní rostliny, stromy, cyklus života, voda, půda atd.
Místo konání: zahrada školy, přírodní prostředí v okolí školy
Doporučeno: od 5 let
Počet účastníků: 1–2 třídy
Časová dotace: 4 × 45 minut/2x60 minut

Učíme se venku s LÍSKOU (pdf)

 

Učíme se venku s Lískou v Arboretu Semetín


Přiblížíme dětem jedinečné místo prostřednictvím rozmanitých činností a prožitku.

Cílem je poznat rozmanitost přírody, zákonitosti a děje, podpořit vztah dětí k místu, rozvoj přírodovědných, matematických a čtenářských gramotností.
Podpora zájmu dětí zkoumat okolní svět, vytváření pozitivního vztahu k přírodě a místu, poznávání rozmanitosti přírody a přírodních jevů, ohleduplného vztahu k přírodě.

Doporučený věk: 5–11 let
Počet účastníků: 1–2 třídy
Časová dotace: 4 × 45 minut. Po dohodě možné i jako 3 × 45 či 2 × 45 minut.

Učíme se venku s LÍSKOU v Arboretu Semetín (pdf)

 

Učíme se s POLY


Přiblížíme dětem řemesla, tradice a zvyky regionu prostřednictvím činností, tvoření a prožitku.

Témata: praktické ukázky řemesel (např. práce se dřevem, pilkou, proutím, slámou, ovčí vlnou, barvířství), zvyky, hry a hračky našich předků, poklady z půdy apod.
Místo konání: zahrada, venkovní či vnitřní areál školy
Doporučeno: od 4 let
Počet účastníků: 1–2 třídy
Časová dotace: 4 × 45 minut / 2 × 60 minut

Učíme se s POLY (pdf)

 

Z farmy na náš stůl aneb zdravě hravě o původu a zpracování potravin


Ve dvouhodinovém programu se děti prostřednictvím velké deskové hry seznámí s důležitými pravidly při přípravě a skladování potravin a připraví si zdravou svačinku.

Místo konání: třída s přístupem k vodě (mytí rukou, surovin i nádobí), výukové prostory střediska
Doporučeno: I. st. ZŠ, ŠD
Počet účastníků: 1 třída
Časová dotace: 2 × 45 minut

Z farmy na náš stůl (pdf)

 

VODA – ŽIVOT V KAŽDÉ KAPCE 


Zvýšení znalostí a dovedností v oblasti hospodaření s vodou, příčiny a dopady ohrožení vody, spotřebitelské chování a zodpovědné hospodaření s vodou.
Pedagog získá metodiku a pracovní listy pro práci s žáky před a po programu s lektorem, v souladu s projektovou výukou.

Témata:
6. ročník: Voda na Zemi, koloběh vody v přírodě, příčiny a důsledky znečištění vody
7. ročník: Voda v krajině
8. ročník: Spotřeba vody
Místo konání: třída
Doporučený věk: 6.–8. ročník ZŠ a víceletých gymnázií
Počet účastníků: 1 třída
Časová dotace: min. 1 vyučovací hodina + domácí práce žáků před programem, 1–2 vyučovací hodina s lektorem, následná práce žáků po programu dle zadání

Program byl vytvořen v projektu podpořeném MŽP.

Voda - život v každé kapce (pdf)

 

SEZNÁMENÍ S MAPOU –JAK FUNGUJE SVĚT


Lekce se zaměřuje na základní porozumění komplikovaného uspořádání a fungování dnešního světa. Jedná se o vhodnou úvodní aktivitu, která skupinu připraví na následné hlubší ponoření do jednotlivých tematických oblastí, které zpracovává mapa světa s názvem Svět v souvislostech. Žáci se seznámí s tématy Fairtrade, klimatická změna, pracovní podmínky, koloniální historie, propojenost světa a hybatelé změny, podrobněji prozkoumají vybrané jevy související s jedním tématem a následně pomocí syntézy vystihují jeho podstatu.

Místo konání: třída, přístup na internet
Doporučený věk: od 13 let
Počet účastníků: 1 třída
Časová dotace: 1 vyučovací hodina (45 minut)

Program byl vytvořen FAIRTRADE Česko a Slovensko.

Seznámení s mapou - jak funguje svět (pdf)

 

PŘÍBĚH KŘIVÉ MRKVE aneb JAK SE ZTRÁCÍ POTRAVINY


Lekce zaměřená na aspekty plýtvání potravinami ve světě v kontextu potravinářského řetězce, motivace k aktivnímu řešení této problematiky.

Místo konání: třída
Doporučený věk: od 14 let
Počet účastníků: 1 třída
Časová dotace: 4 vyučovací hodiny

Program vznikl v rámci činnosti organizace NaZemi, https://nazemi.cz

Příběh křivé mrkve (pdf)

 

POZNEJ SVÉ BOTY


Průzkum původu bot a seznámení s problémy, se kterými se potýkají dělníci a dělnice při jejich výrobě. Uvědomění provázanosti vlastního spotřebitelského chování a pracovních podmínek dělníků a dělnic.

Místo konání: třída, přístup na internet
Doporučený věk: od 12 let
Počet účastníků: 1 třída
Časová dotace: 2–3 vyučovací hodiny

Program vznikl v rámci činnosti organizace NaZemi, https://nazemi.cz

Poznej své boty (pdf)

 

NAHLÉDNĚME POD VRSTVY OBLEČENÍ


Seznámení s problémy pracovních podmínek v textilním průmyslu v kontextu dodavatelského řetězce a mapování příčin a důsledků skrze nástroje strom problému.

Místo konání: třída, přístup na internet
Doporučený věk: od 14 let
Počet účastníků: 1 třída
Časová dotace: 3–4 vyučovací hodiny

Program vznikl v rámci činnosti organizace NaZemi, https://nazemi.cz

Nahlédněme pod vrstvy oblečení (pdf)

 

KOLOBĚH VODY A LIDSKÉ ZÁSAHY


Porozumění dopadů různých případů nešetrného zacházení s vodou a hledání řešení, jak šetrně s vodou hospodařit.

Místo konání: třída, přístup na internet
Doporučený věk: od 13 let
Počet účastníků: 1 třída
Časová dotace: 3 vyučovací hodiny

Program vznikl v rámci činnosti organizace NaZemi, https://nazemi.cz

Koloběh vody a lidské zásahy (pdf)

 

Kalendář akcí

Nejbližší akce

1.9.2025 - 30.9.2025

Den bez aut

https://www.ekokalendar.cz/NoCarDay