Výstupy projektu

Průzkum regionálního trhu
Součástí projektu Poctivě vyrobené jsou i dva průzkumy. První z nich byl zaměřen na spotřebitele, ve druhém průzkumu jsme zjišťovali potřeby výrobců, pěstitelů, chovatelů a řemeslníků. Výsledky jsou v obou případech u některých dotazů velmi překvapivé, ve vybraných otázkách jsme se jen utvrdili v obecném podvědomí o tradičních produktech a produkci.
U prvního průzkumu odpovídaly na dotazy převážně ženy, z větší části ve věku do 35 let. Téměř 80 procent tazatelů zná ve svém okolí tradičního regionálního producenta. A téměř všichni dotazovaní ví, kde si tradiční regionální výrobky zakoupit. Podle šetření upřednostňují osobní prodej a prodej zboží na jarmarcích a trzích. Ani ztráta tradičního označení produktu by zákazníky neodradila od dalšího nákupu. Obecně lidé nejvíce vyhledávají regionální potraviny (mléko, máslo, maso apod.) a produkty ekologického zemědělství.
Druhý průzkum byl učiněn prostřednictvím osobního dotazování u regionálních producentů. Zástupci Lísky se podrobně dotazovali především na oblasti, které se pojí s jejich činností - obchod, legislativa, marketing, logistika, prodej apod. Mezi dotazovanými byli drobní řemeslníci a producenti, ale také úspěšní regionální výrobci a farmáři. Nenašel se snad ale vůbec nikdo, kdo by si na nic ve svém počínání nestěžoval. Obecně platí, že regionální producenty velmi zatěžuje byrokracie spojená s podnikáním. Některým chybí zase marketingová podpora, nebo kvalitní obchodní kanály.
Michaela Mitáčková
Připojené soubory
- DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ_spotřebitelé (1.66 MB)
- DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ_výrobci (933.54 KB)
Vytvoření platformy pro vzájemnou spolupráci v rámci udržitelné ekonomiky ve Zlínském kraji
Projekt podporuje a podněcuje setkávání, výměnu informací, propojování a sdílení kontaktů rozmanitých aktivit a organizací, které se zabývají podporou řemeslníků, drobných výrobců, firem a zemědělců. Výstupem je databáze a deklarace o vzájemné spolupráci a sdílení informací.
Ocenění a podpora výrobců: SOUTĚŽ O TITUL REGIONÁLNÍ VÝROBCE
Podporující místní udržitelnou ekonomiku ve Zlínském kraji
Patronkou soutěže se stala paní Mgr. Milena Kovaříková, předsedkyně Výboru pro územní plánování, zemědělství, životní prostředí a rozvoj venkova Zastupitelstva Zlínského kraje.
Cílem soutěže je podpořit a zviditelnit místní výrobce a zvýšit povědomí veřejnosti o místních produktech. Podpořit místní ekonomiku vedoucí především k zachování tradic a tradiční výroby, řemesel a ruční práce, rozvoji ekologického zemědělství, využívání místních surovin a uplatňování postupů šetrných k životnímu prostředí.
Soutěžilo se na celém území Zlínského kraje v termínu od 7. července do 31. srpna 2014, soutěž probíhala ve čtyřech kategoriích:
- Výrobce potravin
- Zemědělec, farmář
- Řemeslník
- Rukodělný výrobce
Přihlašovat se mohli sami výrobci (vlastní nominace), nebo je mohli nominovat jednotlivci, zástupci veřejné správy, škol, nestátních neziskových organizací i firem. Do soutěže bylo zasláno 18 nominací, které vyhodnotila 15. září porota složená z odborníků na místní ekonomiku, regionální značení a marketing. V porotě zasedli zástupci vedení Zlínského kraje, obecních úřadů a neziskových organizací.
Všichni nominovaní byli pozváni na Jablečnou slavnost do Hostětína, kde jim 28. září byly předány certifikáty o účasti. Všichni získali jednodenní kurz marketingu. Pěti z nich pomohou studenti Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně se zpracováním marketingového plánu a plánu komunikace se zákazníky. Po dobu tří měsíců jim budou pomáhat se zaváděním do praxe. Výrobci, jejich produkty i výsledky práce se studenty budou představeny na masopustní slavnosti ve Zlíně 26. 2. 2015.
Připojené soubory
- Výsledky soutěže o titul.xls (245.50 KB)
- Propozice soutěže pro regionální výrobce.pdf (223.11 KB)

Vzdělávání regionálních výrobců
Pro výrobce oceněné v soutěži byl v říjnu připraven na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně jednodenní kurz s úvodem do oblasti marketingu, „zeleného” marketingu, udržitelného rozvoje a místní produkce. Společně s lektory a studenty univerzity si následně vytvoří individuální marketingový plán a plán komunikace se zákazníky. Po dobu tří měsíců (říjen – prosinec 2014) budou s asistencí externího konzultanta zavádět plán do svého provozu či výroby.

Propagační a osvětová kampaň
Vysvětluje výhody udržitelné spotřeby v domácnostech a udržitelnou místní ekonomiku využívající místní přírodní a kulturní zdroje. Propaguje místní výrobu, regionální značky, organizace i výrobce, seznamuje s prodejními místy i příběhy prodejců.
Webové stránky: www.poctivevyrobene.cz
Dny otevřených dveří
Dny otevřených dveří na farmách a u regionálních výrobců na 4 místech Zlínského kraje s programy pro rodiny s dětmi. Fotogalerie: http://evvo-liska.rajce.idnes.cz/
- Agrofyto.pdf (178.39 KB)
- Kozojedský Dvůr.pdf (268.09 KB)
- Fryzelka.pdf (411.97 KB)
- Janová.pdf (10.32 MB)
Poctivá výroba a řemesla
Únorová akce Poctivá výroba a řemesla ve Zlíně – platforma 14/15 Baťova institutu, 26. února 2015.
Fotogalerie: Rajče.net
- Poctivá výroba a řemesla plakát.pdf (3.08 MB)
3 questingové regionální stezky
Zahrnují putování za regionálními výrobky od jejich vzniku, původu materiálu až po samotnou výrobu a prodej. Průvodce ke všem stezkám naleznete v příloze.
- Lopeník (1.31 MB)
- Lopeník_zkrácená verze.pdf (917.68 KB)
- Strání (2.52 MB)
- Strání_zkrácená verze.pdf (1.69 MB)
- Strání_mapa.pdf (726.01 KB)
- Vysoké Pole (582.16 KB)
- Vysoké Pole_zkrácená verze.pdf (428.54 KB)
Noviny Poctivě vyrobené
- Noviny léto 2014.pdf (1.92 MB)
- Noviny podzim 2014.pdf (1.20 MB)
- Noviny zima 2015 (1.98 MB)
Další výstupy:
- Vydání tiskovin a článků
- Video spoty na Rajče.net: http://evvo-liska.rajce.idnes.cz/Projekt_Poctive_vyrobene_-_videospoty/
- Video spoty na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCMd2X7QpurcxrclZ36nD8hQ
- Facebook Poctivě vyrobené - podpora regionálních produktů ve ZK
