Na světě je úspěšně certifikovaná metodika pro hodnocení environmentální gramotnosti žáků druhého stupně (lze použít i pro starší).

Odkaz na přehledovou stránku MŽP se všemi dále odkazovanými dokumenty: https://www.mzp.cz/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi

 

Samotná metodika (https://www.mzp.cz/.../OFDN-Metodika_hodnoceni...) je určená pro zkoumání environmentálních znalostí, postojů, přesvědčení a chování větších segmentů dětí, tj. třeba v rámci kraje či celé republiky. Jinými slovy, pomocí metodiky mohou třeba krajští úředníci zjistit že v jejich kraji mají děti slabší hladiny environmentálních postojů, než jinde a na základě toho pak lépe zacílit podporu vhodných programů. Jak takové porovnání mezi kraji vypadá, se můžete podívat v souhrnné zprávě k projektu , https://www.mzp.cz/.../OFDN-Souhrnna_zprava_TITSMZP804...

Je to vlastně docela vzrušující čtení a třeba u toho taky budete přemýšlet, proč jsou na tom některé kraje tak dobře a jiné naopak.

Při dobrém využití tak metodika umožňuje udělat krok směrem k takové podpoře EVVO, která se bude opírat o data a potřeby regionu.

 

Metodika navíc umožňuje hledat vztahy mezi jednotlivými cíli environmentální výchovy a použitými postupy. V souhrnné zprávě je například vidět, jaký vliv mají například pobytové programy, členství v ekotýmu, komunitně zaměřené projekty a další. Plánujeme to ještě analyzovat víc do hloubky, tak se k tomu třeba ještě vrátíme.

 

V neposlední řadě je metodika výsledkem několikaletého projektu a spolupráce řady lidí a organizací.

Za iniciaci projektu a finanční podporu pak zejména děkujeme MŽP a TAČR.